woensdag 8 mei 2013

Slapen

Carrie slaapt graag, ik kan zo genieten van in bed kruipen tegen het heerlijke warme lijf van Big, de frisse lakens tegen onze blote huid en de warmte van het donsdeken, dat een zalige cocon vormt voor de komende 7 à 8 uur,.......soms wel 9 :-).........als ik een aantal dagen minder slaap, voel ik dat, lichamelijk en geestelijk, ik ben minder fit en kan me moeilijker concentreren om nog maar te zwijgen over mijn humeur dat onder 0 duikt,......als Carrie moe wordt, wordt ze lastig, zoals een klein kind,.....idem voor honger :-),......dit is hier weer een openhartig blogje,.....waar de kleine kantjes weer naar boven komen :-)

En mijn levenstijl wordt vandaag in de krant aangeprezen, waar een artikel wordt gewijd aan de weinige nachtrust die vele Belgen nemen en dat weinig slapen bijna een statussymbool is voor politici en CEO's, er wordt me cijfers gegooid van 3.5u tot 6 uur slaap per nacht, leuk detail, 6u slaapt president Obama, ofwel werkt de rest niet efficient of delegeren ze te weinig, :-).  

Grote boosdoener voor het slaaptekort, bij de mensen met een "normale" job is de huidige prestatiemaatschappij, 's ochtends staan we met zijn allen onoogelijk vroeg op, kwestie van de files voor te zijn, om toch nog twee uur aan te schuiven vooraleer op kantoor te raken.  Waar laat werken tegenwoordig de norm is, zodat we 's avonds pas om 20u weer thuis zijn.  Maar omdat we niet willen inbinden op onze vrije tijd, gaan we tot 22u sporten, om dan pas stilaan tot rust te komen,.......zo creëer je chronisch slaaptekort.

Volgens Carrie is dit allemaal overroepen,......als je op deze basis wil werken, moet je a) heel goed verdienen of b) heel goed zot zijn,....ik ken niemand in mijn directe omgeving die zoveel werkt en Carrie gaat er niet aan beginnen,.......voor de geweldige K-periode werkte ik ook meer uren dan ik moest doen, ook al had ik geen wachtdienst, vaak belde men mij op, want ik maakte het minste problemen van komen en ik woonde niet ver was een vaak gebruikt argument, true,........mijn verhaal hierachter was, ik was gewoon niet graag thuis,......en ik vrees dat er nog zo'n aantal mensen tussenzitten die liever op kantoor zijn dan thuis,.....maar dat is mijn mening :-).  En wat heeft het mij opgeleverd,.....juist ziek worden :-), wat waarschijnlijk een combinatie van factoren is geweest, maar stress, veel werken, sporten, gezin, zal een grote rol gespeeld hebben,..........

Ik stel me dan de vraag wat is er zo belangrijk dat je zoveel uren moet werken,.......en je leven laat leiden door een job,....want dat is uiteindelijk de essentie van de zaak,......

Ik beken, heb momenteel een weinig uitdagende job, maar om half 5 loopt mijn dag ten einde, die van NY die wachten wel :-),.....en heel de avond is voor mij en mijn gezin,.......en om op tijd in mijn bedje te kruipen en te genieten van een heerlijke slaap, want er gaat toch weinig boven heerlijk slapen,......:-), slaap lekker!!!

6 opmerkingen:

  1. Hewel, daar heb je eens groot gelijk in si! Ik heb ook heel veel slaap nodig en geniet vooral van mijn mooie dromen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik geloof dat ook niet zenne, mensen die al die uren werken in een gewone functie. Zelfstandigen en kaderleden ja dat geloof ik. Maar gewone werkmensen neen. Ik ben wreed content met mijn jobje dat stopt om vier uur en de deur die dicht slaat en mij niet meer stoort.

    En slapen dat vind ik heerlijk. Heb door mijn ms toch wel 8 à 9 uur slaap nodig. Anders draag ik daar de gevolgen van.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb mijn slaap nodig! Een LJ die moe is, is een LJ die grumpy is! Ik moet er niet aan denken om 2u onderweg te zijn naar mijn werk en pas om 20u thuis te zijn. Het lief is meestal pas rond 19u (of later) thuis en zelfs dat kan ik mij niet voorstellen. De avonden zijn sowieso te kort!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ik ga werken om te leven, en niet omgekeerd (maar dat had je wellicht al wel begrepen als je mijn logs leest)
    Ik heb zelf wel weinig slaap nodig, en da's wel handig met mijn nachtwerk. Maar als ik slaap, dan slaap ik ook vast. Naar het einde van de week, en in de winter durf ik al wat langer slapen dan gewoonlijk. Het komt er gewoon op aan om te luisteren naar je lichaam. Mijn nachtwerk is trouwens wel makkelijk, je kan gewoon slapen zolang je wil... ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Slaaptekort kan inderdaad niet goed zijn, al verschilt het aantal uren slaap dat iemand nodig heeft wel van persoon tot persoon. Zelfs probeer ik minstens een dag per week (in het weekend meestal) echt uit te slapen - helaas alleen :-( . Alleen lukt me dat de laatste jaren niet meer zo goed. Vroeger had ik soms moeite met inslapen, maar als ik eenmaal sliep, kon ik lang slapen. Tegenwoordig lukt inslapen meestal heel goed, maar word ik vaak wakker. En vermits ik gewoon niet vroeg kan gaan slapen, is het resultaat soms een vermoeide Corvus ...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Niets of niemand komt aan mijn slaap, dat is echt heilig. Mocht ik een avond te laat in bed liggen dan zet ik zonder problemen mijn wekker een uur later. Ik zou wat dat betreft niet meer zonder die flexibele werktijden kunnen :)

    en wat betreft de prestatie maatschappij; ik werk om te leven en niet andersom, wat vandaag niet afkomt komt morgen wel :D

    BeantwoordenVerwijderen