dinsdag 18 december 2012

Kicken

Het is al lang geen geheim meer dat ik graag met de fiets naar het paradijs rijd,....en vaak gebeurt het dan, dat ik pas op de laatste moment beslis dat ik met de fiets ga en dat wil zeggen, dat ik met kantooroutfit op de fiets stap,......wat niet altijd even geschikt is,...:-), noch de ingewikkelde kapsels en de smokey eyes :-), de modepop die letterlijk door Antwerpen kruist,...en vaak moet  uitwijken,...

En zo was het vandaag weer niet anders,....constant moet je meedenken voor de autobestuurders die gewoon het fietspad negeren en de straat indraaien, liefst ook nog zonder de richtingaanwijzers te gebruiken,....of camionettes die zich dubbel parkeren op het fietspad, of de fietster dan via de rijbaan of via het voetpad verder moet zal hen worst wezen,......auto's die de deuren opengooien zijn ook telkens een feestje wanneer je ze bijna tegen je aan krijgt of je volledig in de remmen moet gaan,....fietsers die niet stuurvast zijn vind ik ook een bron van ergernis,...net zoals voetgangers op het fietspad die boos reageren wanneer je kenbaar maakt dat je eraan komt,.....Over een ontspannen ritje richting het paradijs kan je niet echt spreken,.....van mijn dorp tot 5km verder lukt het prima, kan je overal achterdoor rijden,....en heb je weinig of geen hinder en maakt het niet uit dat je wat sneller rijdt, iets wat Carrie leuk vindt, steeds sneller en beter, maar eens de grens met Antwerpen bereikt pas je ook op de fiets beter je rijstijl en snelheid aan :-).

En dan komen we tot Carrie's grootste ergernis op de fiets,.......je kent ze allemaal de wielertoerist die het ook nodig vindt om tijdens de spitsuren en in't stad, hun mooiste aerodynamische pakje boven te halen,.....de blinkende koersfiets of tijdens de winterperiode  de mountainbike van stal te halen en daarmee de fietspaden onveilig te maken,.......het meest irritante is dat je ze niet goed hoort aankomen en dat ze zich niet kenbaar maken, wegens het ontbreken van een "bel", nochtans is dat een kostprijs van 3 euro en het zou heel wat ellende kunnen sparen, ze vinden ook dat ze tegen 30 per uur over de fietspaden mogen vlammen en iedereen moet uit de weg......op die manier steken ze vaak langs rechts voorbij iets waar Carrie allergisch voor is,.......

En vaak doet Carrie er dan een sprintje achterna,........op haar gewoon fietske en op haar hoogste hakken, haartjes in de plooi en soms met felrode lippen, haal ik dan snelheden van 27 tot 30km per uur,....en als ik ze dan bij-of zelfs inhaal, zie je ze kijken,.........en dan kan ik het niet laten om hen te melden dat ze niet langs rechts mogen voorbij steken en dat de beleefdheid eist dat ze bellen voor ze voorbij steken om ongevallen te mijden,......en als hun mond dan openvalt van verbazing dat deze modepop hen kan volgen op haar gewone fiets, dan is dat puur kicken voor Carrie,......want achter deze pop schuilt meer dan alleen wat make-up en hoge hakken,.....:-)

4 opmerkingen:

  1. Hahahahaaha erg beeldend geschreven zie het al helemaal voor me. Maar het ontbreken van een bel is niet alleen aan de mountainbikers hoor. Ik heb er ook geen een, dus ik schreeuw altijd gewoon even :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel wat jaren geleden had ik ook een racefiets (een oude en niet al te blitse) en droeg ik dus ook een (niet al te blitse) "koersuitrusting" (die broek is op een dergelijke fiets echt wel onontbeerlijk). En mijn fiets had een bel, alleen hoorde de zondagsfietsers, de slowpa's en slowma's en dergelijke die vaak niet. Ah nee, ze hadden het veel te druk met het besturen van hun fiets (dat leek voor sommigen al een hele opgave) of met tetteren en rondkijken. Eigenlijk is het wel verwonderlijk dat er niet meer fietsers in het kanaal terechtkomen (jaagpaden langs kanalen zijn populair) of dat ik zelf door acties van zulke medefietsers in het water ben gevallen. Het ergste is dat ondanks mijn belsignalen ze toch nog schrokken als ik langs hen ging (ja, ook soms langs rechts want als ze echt niet horen en alleen daar plaats laten ...) of zelfs boos werden. Zelfs op mijn gewone fiets gebeurt mij dat nu nog af en toe. Zo liep er op een plein in mijn woonplaats een groepje Duitsers (hoorde ik achteraf) rond te kijken en te praten en alles behalve op te letten. Toen ik - na te bellen - hen voorbijreed, riepen ze nog: "Hast du keine Klinge?!" (Heb je geen bel.) Ik kon het nog net nalaten van iets lelijks te roepen (iets over het verleden van hun vaderland of zo) ...
    Nog veel fietsplezier!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ik zal maar uit je buurt blijven dan, Carrie!

    :-D

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De reden waarom wielertoeristen geen bel hebben is simpel: niet uit gierigheid, maar voor de snelheid. Een bel betekent enkel meer gewicht meesleuren, en maakt hun fiets ook minder aerodynamischer... Levensgevaarlijk dat volkje. Laat ze maar een poepke ruiken!!!
    Ik ben zo een keer tegen een autodeur opgebotst die plotseling openging! Sindsdien fiets ik met een klein hartje langs geparkeerde auto's, en let ik zelf ook heel goed op wanneer ik het autoportier open doe.
    Geef mij dan maar de bus... :-)

    BeantwoordenVerwijderen